Summa sidvisningar

onsdag 24 mars 2010

TROLLINGFISKE I ÅAR

I de större åarna så kan man kombinera fiskemetoderna allt efter eget gillande eller effektivitet. Det kan vara landfiske med spinn eller mete, men i de större åarna eller älvarna så är trolling ett mycket bättre val. Man täcker stora ytor, man kommer åt hålor och kanter eller stora vassbälten som annars inte når med landfiske.


Savagear 4-play 19 cm skitmört
 Viktigt att ändå kunna vara mobil på ån och båten behöver inte vara någon vass ”trollingmaskin”. Jag använder en Höga Rodd 390, med en 5 hk fyrtaktsmotor. Med det ekipaget är man smidig, man kommer nära vattnet och kan smyga in över översvämmade åkrar eller andra grunda områden om man t ex vill avbryta med spinnfiske.
På båten sätter jag dit två mobila Down Easter spöhållare ifall man kör med två eller flera spön. Om det är en bred sträcka så kör jag med två spön i hållare och ett i handen. Det handhållna spöet kan du mixtra med fart, dra lite i betet eller släppa efter och ofta är det spöet som fiskar bäst. Oavsett om jag kör med ett eller flera spön så har jag ett i handen.
Vid hugg stannar jag motorn och drillar gäddan och låter båten bara vara.

Ekolod kan vara behjälpligt men i mitt fall så har jag rekat åsträckorna många gånger och anser mig kunna bottenstrukturen vid mina hemvatten. Men vid större okända vatten så hjälper lodet dig att följa kanterna och branterna på ett effektivt sätt.
Vattentermometern är alltid med då våren i stort sett alltid bjuder på bäst fiske där vattnet är som varmast. Det kan skilja en hel del på bakvatten eller andra lugnområden.

Hur?
I de flesta fall så är det lättast att köra mot strömmen, dels så kan du få båten i princip stillastående, farten skall vara låg strömmen hjälper till att få fart på betet. Medströms trolling fungerar om det är väldigt svag ström annars far båten fram för fort.
Jag delar in fisket i olika sträckor. Jag trollar uppströms 100-500 meter, sedan vänder jag tillbaka till start punkten igen och trollar samma sträcka, detta gör jag ibland upp till fyra gånger beroende på hur bred ån är på den sträckan. Jag vill täcka in båda kanterna och även vattnet i mitten, det är inte alltid gäddan står efter kanterna.
När gäddan är i stöten så rör den sig i alla vattenmassor. Den glider fram och försöker fylla buken så mycket det bara går.
Trollinggädda i en större å.
Sedan gör jag en längre förflyttning och fiskar en ny sträcka, under en dag så täcker man in flera kilometer, vissa sträckor ger mer fisk än andra precis som ute på sjön.

Beten:
Wobbler eller jigg, variera storlekarna från 10-18 cm. Jag använder mig av Westin Mag Pike, Savagear 4-play, Hi-Lo 26 gram, Westins jätte 17 cm, Bomber 16a/17a. Nils Master 15/18cm, Swim Whizz 15 cm i sjunkande variant, haken i nedersta öglan, Salmo Whitefish, Rapala 18 cm original m fl. Jiggarna är antingen vanliga shads eller Ghost tail.

Ett annat mycket hett tips är att trolla med levande betesfisk. Två meter ovanför tafsen sätter du ett kulbly på ca 10-15 gram. Släpp ut ca 20 meter lina och fiska som en vanlig wobbler. Vissa dagar är den kombinationen helt outstanding.
I år så tänker jag satsa på lite större beten under det tidiga vårfisket även i de mindre åarna för att på så sätt eventuellt sålla ut de större exemplaren.
Chanserna för en grov gädda är betydligt större än du tror i dessa små vatten.

2 kommentarer:

  1. Du har inte testat ett bottentackel?


    Kanonblogg!

    SvaraRadera
  2. Nej, det är för mycket ojämnheter efter bottnen och man fastnar för ofta för att det skall bli bra. Tack för berömmet.

    SvaraRadera