Summa sidvisningar

fredag 23 april 2010

Vårgäddan älskar spinnflugan!

Ibland kommer det nya beten som verkligen är så bra som reklamen vill påvisa, ett sådant bete är spinnflugan som kom till butikerna förra våren-09. Först ut var I-Fish med sin spinnfluga i olika varianter och storlekar. Även ett företag med sitt säte vid Hornborgasjön sålde över nätet, om än betydligt svårare att få tag i.
ABU, med Anders Forsberg som predator expert kom ut med en mindre variant av dessa flugor och bollen var i rullning.

I år så satsar Kinetic stenhårt med sina Magic Minnow Monsterfly., men hur var och när kan man använda sig av dessa beten?

Jag anser framför allt att det är ett vårbete i grunda vikar eller över vegetationsbälten under sommaren. De fiskar bäst oblyade men det finns de som blyar på antingen tafsen eller på huvudet. På så sätt får den en jiggliknande gång och sjunker med huvudet före.
Den största fördelen med spinnflugan är att man kan fiska mycket sakta på grunt vatten och många modeller har ett otroligt häng, som innebär långa effektiva spinnstopp.
Drillningen är 100 % roligare än på ett Jerkbaitspö, du tappar också betydligt färre fiskar än på en Big Bandit t ex.

Till mitt fiske har jag ett Berkley ”Signa Pike” Haspel som är 8,6 fot och har en kastvikt på 20-65 gram, spöet har en rejäl ryggrad men en känslig topp som registrerar allt.
Till det har jag en Okuma Epix Pro 30, med 0.17 Fireline på spolad. Längst fram så kör jag uteslutande med enkeltrådig titantafs på ca 40cm.
Med den utrustningen så sveper jag iväg flugorna upp till 40 meter utan problem. Men det är inte längden som är avgörande, precisionskast i vassgluggar, in i vegetationsbälten, bredvid stock och sten handlar det mer om. Direkt efter nedslag så vevar jag ett par varv innan första spinnstoppet, då får flugan sjunka någon sekund innan jag fortsätter.

En enkel metod är ett varv, stopp – två varv, stopp – ett varv, stopp – tre varv stopp, osv. Hur länge stoppen skall vara är helt beroende på hur i stöten gäddan är. Trögt = långa stopp.
En sakta monoton inspinning med få spinnstopp funkar även det.

Det är härliga och spektakulära hugg, det smäller i grejorna många gånger!
Man luras av detta och tror att personbästat klivit på varje gång…, ytterst sällan är det små knäpp på flugan men det händer.

Om man skall hitta något som är negativt så är det att storleken på flugorna kan vara för stora. Precis nu innan lek vill gäddan gärna ha ett mindre mellanmål, de flesta flugorna är ju 25-30 cm, undantaget ABUs som är ca 20 cm.
Tidigt på våren och efter leken så öppnar de gärna käften igen för en stor spinnfluga.
Även färgvalet är begränsat.
Men som helhet så har vi fått ett ”nytt” bete som kommer att ge mig många goa fighter och fina gäddor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar