Summa sidvisningar

tisdag 21 juni 2011

ANVÄND RÄDDNINGSVÄST!

Denna sommar har inte börjat bra om man ser till hur många sportfiskare som drunknat. Oavsett vart man fiskar, hur man fiskar, i vilken båt osv så är det livsfarligt att ramla i vattnet.


Man tror sig kunna ta sig i land eller upp i båten igen. Nästan alla som drunknar saknar också någon form av flytplagg eller flytväst.
Jag själv har haft en ganska naiv hållning. Under höst, vinter och vår så har jag tänkt på säkerheten med flytoverall, isdubbar, ispik och livlina med mig.

Men så fort det har blivit lite varmare väder och öppet vatten så har man bytt kläder till typ Rapalas Pro Wear, men skippat flytväst. Ung och stark brukar man ju säga. Men nu är jag inte ung, utan går under beskrivningen, medelålders man…

Flytvästen är i vägen vid fisket det går inte att komma ifrån. Men är det 20 grader varmt en majkväll så kanske vattnet är på 16 grader.
Har ni badat frivilligt i 16 gradigt vatten? Nej, de flesta skulle inte tänka tanken för det är helvetes kallt.
Att då ramla i vattnet fullt påklädd och försöka ta sig upp i båten eller in mot land klarar man inte.

Nu har jag i alla fall skaffat en räddningsväst!
Finessen med räddningsvästen är att den förvandlas från kompakt till ett uppblåst flytelement. Den blåser upp sig automatiskt ungefär som en krockkudde när man ramlar i vattnet. Den sitter också bekvämare runt kroppen och är inte i vägen vid spinnfiske.

Jag har insett fakta och gör det även du som tidigare struntat i flyt eller räddningsväst. Priset ligger runt tusenlappen.





Vi sportfiskare kan investera tusentals kronor på rullar, spön och beten men struntar i det viktigaste nämligen DIG själv.

1 kommentar:

  1. Helt rätt, något liknande står nu högst upp på min inköpslista. Ofta blivit så att man tänkt att man för priset av en flytväst kan få ett skapligt spö, en rulle etc. Man glömmer lätt vad som är viktigast.

    SvaraRadera